11 دسامبر2022 - یک مطالعه جدید ارتباطی بین مدیریت خوب دیابت نوع 1 و استفاده از آگونیست‌های گیرنده GLP-1RA و مهارکننده‌هایSGLT2 ، در دنیای واقعی پیدا کرده است.

در طول این آزمایش، تیمی از محققان پیامدهای سلامتی 104 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 را که از آگونیست‌های گیرنده GLP-1RA یا مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کردند، بررسی کردند.

پس از یک سال درمان، آنها دریافتند که مصرف کنندگان GLP-1RA کاهش قابل توجهی در وزن، HbA1c  و کل دوز روزانه انسولین داشتند.

این مطالعه گزارش داده است که استفاده کنندگان از SGLT2i همچنین کاهش قابل توجهی را درHbA1c  و انسولین بازال داشتند.

نتایج نشان می دهد که استفاده کنندگان از GLP-1RA در مقایسه با بیمارانی که SGLT2i دریافت می کردند، کاهش وزن بیشتری داشتند(0.027P =) در حالی که کاهش HbA1c بین گروه ها قابل مقایسه بود.در طول میانگین کل مدت استفاده- 29.5 ماه برای هر بیمار برای هر دو گروه- تعداد بیشتری از دریافت کنندگان SGLT2i کتواسیدوز دیابتی (DKA) را تجربه کردند (12.8 درصد در مقابل 3.9 درصد).

محققان افزودند: درمان به دلیل عوارض جانبی در 26.9 درصد از مواقع برای استفاده کنندگان ازGLP-1RA  و در 27.7 درصد موارد برای استفاده کنندگان ازSGLT2i ، متوقف شد.

استفاده از GLP-1RA و SGLT2i در دیابت نوع 1، با مزایای بالینی مرتبط همراه است، اما همچنان کتواسیدوز دیابتی، یک نگرانی بالینی در مورد استفاده از SGLT2i است که نیاز به انتخاب و نظارت دقیق دارد و نسبت خطر به سود درمان باید برای هر بیمار بطور فردی ارزیابی شود.

منبع:

https://diabetestimes.co.uk/glp-1ra-receptor-agonists-and-sglt2-inhibitors-beneficial-for-managing-type-1-diabetes/